نبني مجتمع مشترك لليهود والعرب في اسرائيل
בונים חברה משותפת ליהודים וערבים בישראל
Building a Shared Society for Jews and Arabs in Israel
תרומה تبرع

ברוכים הבאים ליוזמות אברהם

'יוזמות אברהם' הוא ארגון משותף ליהודים וערבים-פלסטינים בישראל במטרה לקדם שילוב ושוויון למען חברה משגשגת, בטוחה וצודקת.

'مبادرات إبراهيم' هي منظمة مشتركة لليهود والعرب الفلسطينيين في اسرائيل بهدف تعزيز الدمج والمساواة من أجل مجتمع مزدهر وآمن وعادل في اسرائيل.

הצעת החוק שלעיל מבקשת להגביר את הפיקוח על עובדי הוראה ערבים ולהקל על פיטורם ועל שלילת תקציבים ממוסדות חינוך ותרבות. זאת, כביכול כדי להרחיק ממערכת החינוך "תומכי טרור". בפועל, הצעת החוק מסמנת את הציבור הערבי כולו כטרוריסטי בפוטנציה ומבקשת להשתיק אותו ולהלך עליו אימים.

ברור שזוהי מטרתה, משום שמבחינה חוקית, ההצעה מיותרת: כבר כיום, למערכת החינוך יש אפשרות לפטר עובדי הוראה שאינם מתאימים לתפקידם, כולל במקרים בהם "העובד הורשע בעבירה שיש בה כדי לפגוע בביטחון המדינה" (חוק הפיקוח על בתי הספר). כמו-כן, ישנם מענים נוספים בחוק המאבק בטרור.

אולם הצעת חוק זו חמורה במיוחד מאחר שהיא מציעה הקמת מנגנון שהכינוי מקארתיסטי הוא מחמאה עבורו. הצעת החוק מסמיכה את שר החינוך, שהוא גורם פוליטי, לקבוע שעובדי הוראה ובתי ספר מאפשרים תמיכה בטרור. מנגנון כזה הוא למעשה כלי למשטור והפחדה של המורים הערבים, והוא אנטי-דמוקרטי במהותו. זהו מנגנון מסוכן שכן הוא אינו מסמיך גורם מקצועי נטול פניות ואינו קובע שיטה ברורה לאופן ההאשמה בתמיכה בטרור. תמיכה בטרור היא עבירה פלילית ומי שאחראי על בירור ואישום בכך היא מערכת אכיפת החוק.

הצעת חוק זו מסוכנת במיוחד במצב שבו התפיסה הרווחת כי כל אמירה שנויה במחלוקת של אזרח ערבי היא תמיכה מפורשת בטרור, תפיסה שהוחרפה והוקצנה לאחר מתקפת חמאס האכזרית ב-7 באוקטובר. עיסוק בזהות הוא חלק משמעותי מעבודת החינוך אליה נדרשים מורים ומורות במערכת החינוך בכלל, וכך גם בחינוך הערבי. זהו מדרון חלקלק: כל אמירה הנוגעת לזהות, לתרבות ולהיסטוריה של הערבים בישראל תיתפס כעידוד או תמיכה בטרור ולפיכך תופלל. הניצול של השעה הקשה שבה נמצאת החברה הישראלית לקידום הצעת חוק זו הוא בלתי אחראי.

יש לפעול באופן אקטיבי כדי להגדיר את גבולות המותר והאסור במערכת החינוך. יש לאפשר את חופש הביטוי והשייכות הלאומית, באופן המכיר במורכבות של המצב, ובאומץ. מנגד, יש להגדיר בצורה ברורה ושקופה אילו אמירות אסורות במגבלות החוק ולהפיץ לכלל המורים: יש להקפיד לאסור באופן שוויוני אמירות המעודדות אלימות וגזענות.

הפחד והחשדנות אחרי הטבח הנורא שביצע חמאס ב-7 באוקטובר הם מובנים ואנושיים. גם החברה הערבית בימים אלה עוברת תקופה קשה של השתקה וגזענות, וישנם חששות קשים הן בחברה היהודית והן בחברה הערבית. על מוסדות המדינה לפעול באופן יזום כדי לשמור על היחסים ולמנוע הסלמה. הצעת חוק זו עושה את ההיפך.

דרישת יוזמות אברהם היא לדחות מכל וכל את הצעת החוק הזו. כמו-כן, אנו מציעים לשלב תכניות לחינוך לחיים משותפים במערכת החינוך הישראלית הממלכתית כולה, וכן, תכנית לשילוב מורים ומורות ערבים בבתי ספר יהודים. תכנית כזו תסייע לצמצם את מימדי האבטלה בקרב אוכלוסייה זו (העומד על כ-12,000 מובטלים), תענה על המחסור האדיר במורים במערכת החינוך העברית וכן תתרום בצורה משמעותית להיכרות ולהפגת הפחדים והניכור בין יהודים וערבים בישראל. זהו צעד משמעותי לשמירה על יחסים טובים בין האוכלוסיות השונות במדינה.

 

עוד בנושא זה

Silence is Golden