نبني مستقبلا مشتركا للمواطنين العرب واليهود في اسرائيل
בונים חברה משותפת ליהודים וערבים בישראל
Building a Shared Society for Jews and Arabs in Israel
תרומה تبرع

ברוכים הבאים ליוזמות אברהם

עמותת יוזמות אברהם היא ארגון יהודי-ערבי לשינוי חברתי ולקידום שילוב ושוויון בין יהודים וערבים אזרחי ישראל, למען חברה משגשגת, בטוחה וצודקת. הארגון פועל לממש את ההבטחה שנכללה במגילת העצמאות ל"שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין" ולהשתית "אזרחות מלאה ושווה" ליהודים ולערבים במדינה שהיא ביתו הלאומי של העם היהודי וביתם של אזרחיה הערבים, וזאת לצד מדינה פלסטינית שתתקיים בשלום לצד מדינת ישראל.

مبادرات صندوق إبراهيم هي منظمة يهودية عربية للتغيير الاجتماعي وتعزز التكامل والمساواة بين اليهود والمواطنين العرب في إسرائيل ، من أجل مجتمع مزدهر وآمن وعادل. تعمل المنظمة على الوفاء بالوعد الوارد في إعلان الاستقلال "بالمساواة الكاملة في الحقوق الاجتماعية والسياسية لجميع مواطنيها بغض النظر عن الدين والعرق والجنس" وإنشاء "مواطنة كاملة ومتساوية" لليهود والعرب في الدولة التي هي الموطن الوطني للشعب اليهودي وموطن مواطنيها العرب ، إلى جانب دولة إسرائيل.

אוגוסט 2016

שידור גמר היורו החודש עורר דיון סוער ברשתות החברתיות שבתורו זלג גם לכלי התקשורת הקלאסיים. אולם, הדיון לא עסק במשחק עצמו – אלא דווקא בפרסומת ששודרה ב"ברייק הזהב" שבמהלכו.

ועל מה התעוררה הסערה? על כך שבזמן צפיית השיא בערוץ 2, מדורת השבט הטלוויזיונית של ישראל, שודרה פרסומת למשביר לצרכן, שכולה בשפה הערבית. כוכבת הפרסומת היתה רנין בשאראת, סטנדאפיסטית ערבייה, שמציגה דמות מוכרת היטב בציבור הערבי. זו היתה פרסומת, שבלי להתבלבל ובלי להתנצל, פנתה לצופים הערבים של ערוץ 2.

20% מהאזרחים בישראל הם ערבים. אך הייצוג שלהם ושל שפתם בכלי תקשורת – בתוכניות האקטואליה, בתוכניות דוקומנטריות או בסדרות דרמה וקומדיה – מזערי. דמותם מוצגת לעתים קרובות בהקשר שלילי או בצורה חד-ממדית. למעט תוכניות הריאליטי, שמקפידות על השתתפות של ערבי או ערבייה בתוכנית, בעיקר מסיבות מסחריות, והסדרה "עבודה ערבית" שהיתה מבריקה וחד־פעמית מספיק כדי לשבור את המחסומים התודעתיים (וגם שם התבקשו היוצרים בתחילת הדרך שלא לעבור את רף ה-50% ערבית בפרק) – הייצוג הערבי על המסך נותר דל ומועט. במצב כזה, לא פלא שהצופים היהודים לא מבינים מאיפה נחתה הערבית על המסך שלהם.

כדי לשנות את המציאות הזאת צריך לנרמל את הערבית ואת האזרחים הערבים על המסך. ניתן לעשות זאת על ידי שידור פרסומות בערבית בתקשורת המרכזית, יצירת סדרות דוקומנטריות על החברה הערבית לצד סדרות דרמה וקומדיה עם דמויות ערביות מובילות. כמו כן, רצוי לשלב מומחים ערבים בתוכניות האקטואליה ולסקר באופן נרחב יותר את הנעשה בחברה הערבית בישראל ולהציג את זווית הראייה הייחודית שלה בנוגע לסוגיות שעל סדר היום הציבורי, כמו משבר הדיור, עמלות הבנקים ועובדי הקבלן.

מיזם התקשורת ביוזמות קרן אברהם מוביל בימים אלה פרויקט שמטרתו להביא את החברה הערבית, את האזרחים הערבים ואת שפתם למקום מרכזי יותר בנוף התקשורת הישראלי. באחרונה נחלנו הצלחה בצירוף מגוון כלי תקשורת ליוזמה שלנו לפרסם את שעות כניסת ויציאת צום הרמדאן.

לקריאת טור הדעה המלא בדה מרקר

עוד בנושא זה

Silence is Golden