نبني مستقبلا مشتركا للمواطنين العرب واليهود في اسرائيل
בונים חברה משותפת ליהודים וערבים בישראל
Building a Shared Society for Jews and Arabs in Israel
תרומה تبرع

ברוכים הבאים ליוזמות אברהם

עמותת יוזמות אברהם היא ארגון יהודי-ערבי לשינוי חברתי ולקידום שילוב ושוויון בין יהודים וערבים אזרחי ישראל, למען חברה משגשגת, בטוחה וצודקת. הארגון פועל לממש את ההבטחה שנכללה במגילת העצמאות ל"שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין" ולהשתית "אזרחות מלאה ושווה" ליהודים ולערבים במדינה שהיא ביתו הלאומי של העם היהודי וביתם של אזרחיה הערבים, וזאת לצד מדינה פלסטינית שתתקיים בשלום לצד מדינת ישראל.

مبادرات صندوق إبراهيم هي منظمة يهودية عربية للتغيير الاجتماعي وتعزز التكامل والمساواة بين اليهود والمواطنين العرب في إسرائيل ، من أجل مجتمع مزدهر وآمن وعادل. تعمل المنظمة على الوفاء بالوعد الوارد في إعلان الاستقلال "بالمساواة الكاملة في الحقوق الاجتماعية والسياسية لجميع مواطنيها بغض النظر عن الدين والعرق والجنس" وإنشاء "مواطنة كاملة ومتساوية" لليهود والعرب في الدولة التي هي الموطن الوطني للشعب اليهودي وموطن مواطنيها العرب ، إلى جانب دولة إسرائيل.

אוקטובר 2016

החודש התפרסם דו"ח מבקר המדינה שקבע כי דו"ח מבקר המדינה קובע כי מדינת ישראל לא עושה מספיק בשביל להילחם בתופעות הגזענות והפלגנות שהתרבו בחברה הישראלית בשנים האחרונות. את האצבע המאשימה מפנה המבקר כלפי משרד החינוך, שלפי הדו"ח כשל בהטמעת ערכי סבלנות וקבלת האחר העומדים בבסיס תפיסת החיים המשותפים בארץ.

לפי הדו"ח, מאז תחילת שנות האלפיים יזם משרד החינוך מהלכים מערכתיים לחינוך לסובלנות ולחיים משותפים, אך אלה לא יושמו כלל או שיושמו במידה מצומצמת וללא כל זיקה ישירה למאבק בגזענות בקרב התלמידים. הדו"ח שבדק את תכניות משרד החינוך במהלך שנת 2015 והוגש החודש ע"י המבקר לנשיא המדינה מר ראובן ריבלין הציג תמונה ביקורתית כלפי משרד החינוך.

ממצאי הדוח מצביעים על כך שהנהלות משרד החינוך אמנם הכירו בחשיבות החינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות בקרב תלמידים, קבעו אותו באופן הצהרתי כיעד משרדי בשנים האחרונות, ואף הטילו בקיץ 2014, בעקבות אירועי הגזענות וההסתה החמורים בעת מבצע "צוק איתן", על המזכירות הפדגוגית להכין תכנית מערכתית לנושא. עם זאת, בפועל הן נמנעו מלנקוט את מכלול הצעדים הדרושים ליצירת תשתית פדגוגית, ארגונית, תקציבית ואופרטיבית מספיקה להתמודדות מערכתית, אפקטיבית, וארוכת טווח לקידומו והטמעתו המערכתית של הנושא בקרב תלמידים. בנסיבות אלה הנושא עולה על סדר היום של משרד החינוך באופן אקראי ונקודתי ורק בעקבות גילויי גזענות קיצוניים.

אנו בקרן אברהם, מפעילים כבר למעלה מעשור תכניות בתחום החינוך לחיים משותפים בשיתוף משרד החינוך. אולם, הפעלת התכניות תלויה ברובה ברצונם הטוב של פקידי המשרד ובעלי התפקידים במחוזות ובמטה לחנוך אזרחי, ואינה נגזרת מהצבת הנושא בראש סדר העדיפויות של המשרד או השר.

אנו קוראים לשר החינוך, נפתלי בנט להציב את החינוך לחיים משותפים בראש סדר היום של המשרד ובמקום מרכזי בחזון החינוכי לעתיד; וכן להתבטא פומבית, להקצות משאבים ולהנחות את אנשי המקצוע בהתאם.

בחברה מקוטבת ומשוסעת כמו החברה הישראלית, בה מערכת החינוך נפרדת ליהודים וערבים, חייב להתקיים מנגנון משוכלל ועתיר משאבים לחינוך לחיים משותפים ובניית חברה משותפת. זוהי הדרך היחידה וההכרחית להבטיח את יציבותה ושגשוגה של החברה בישראל.

התשתית לאופן בו צריך להיראות חינוך לחיים משותפים לכל אורכה של מערכת החינוך כבר קיימת: בדו״ח ועדת עיסאווי-סלומון מ-2009, בדו״ח קרמינצר ובעשרות תכניות מוצלחות ומוכחות בשטח בתחומים של לימודי שפה, מפגשי תלמידים, לימוד משותף וחינוך נגד גזענות.

מה שדרוש כעת הוא החלטה נחושה, תעדוף ותקצוב.

 

עוד בנושא זה

Silence is Golden