نبني مستقبلا مشتركا للمواطنين العرب واليهود في اسرائيل
בונים חברה משותפת ליהודים וערבים בישראל
Building a Shared Society for Jews and Arabs in Israel
תרומה تبرع

ברוכים הבאים ליוזמות אברהם

יוזמות אברהם (ע״ר) היא ארגון יהודי-ערבי לשינוי חברתי ולקידום שילוב ושוויון בין יהודים וערבים אזרחי ישראל, למען חברה משגשגת, בטוחה וצודקת. הארגון פועל לממש את ההבטחה שנכללה במגילת העצמאות ל"שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין" ולהשתית "אזרחות מלאה ושווה" ליהודים ולערבים במדינה שהיא ביתו הלאומי של העם היהודי וביתם של אזרחיה הערבים, וזאת לצד מדינה פלסטינית שתתקיים בשלום לצד מדינת ישראל.

مبادرات إبراهيم هي منظمة يهودية عربية للتغيير الاجتماعي وتعزز التكامل والمساواة بين اليهود والمواطنين العرب في إسرائيل ، من أجل مجتمع مزدهر وآمن وعادل. تعمل المنظمة على الوفاء بالوعد الوارد في إعلان الاستقلال "بالمساواة الكاملة في الحقوق الاجتماعية والسياسية لجميع مواطنيها بغض النظر عن الدين والعرق والجنس" وإنشاء "مواطنة كاملة ومتساوية" لليهود والعرب في الدولة التي هي الموطن الوطني للشعب اليهودي وموطن مواطنيها العرب، إلى جانب الدولة الفلسطينية التي ستقام بالسلام الى جانب دولة إسرائيل.

7 ספטמבר 2015

תוכנית חדשה של משרד החינוך לשיפור השליטה של תלמידים ערבים בשפה העברית מתחילה לפעול בשנת הלימודים החדשה. התוכנית פותחה מתוך ההבנה כי הקשיים בשליטה בעברית מהווים חסם מרכזי להצלחתם של הערבים בהשכלה הגבוהה ובקליטה בשוק התעסוקה.

זה כמה שנים שהעוסקים בצמצום פערים בין יהודים לערבים שמים לב לנסיגה מעמיקה ברמת השליטה של האזרחים הערבים בשפה העברית. בנוסף לכך, היחלשות השליטה בשפה העברית אינה חיובית וחשוב לתת לה מענה. יש תועלת בהבנת הסיבות לתופעה, אשר רובן כשלעצמן אינן דווקא שליליות.

סיבה בולטת ראשונה היא התייתרות השימוש באמצעי התקשורת הישראליים כמכשיר לצריכת תרבות וחדשות, כחלק ממהפכת הלוויין והאינטרנט. החברה הערבית בישראל לא צריכה להסתפק יותר בנדיבות המפוקפקת של שעת השידור בערבית, רשת ד' וערוץ 33.

מסכנין ועד ביירות, מרהט לקהיר – אין הבדל בתרבות הצפייה או הפופולריות של תוכניות בידור ותכניות אקטואליה בערבית. העולם הערבי חזר להיות המרכז הלשוני והתרבותי הטבעי של החברה הערבית הישראלית, ויחד עם המיצוב המרכזי של האינטרנט והרשתות החברתיות המתנהלות בערבית – התייתר השימוש בצריכת תקשורת בעברית.

גורם נוסף הוא צמיחת אזורי מסחר ותעסוקה ביישובים הערביים שתרמה להיחלשות השליטה בעברית. אם בעבר משפחות ערביות נאלצו לקנות ולבלות במרחב הלשוני העברי מחוץ ליישוביהן, כיום מסתמנת התרחבות של תרבות בילוי מקומית ועצמאית המתנהלת בערבית. זאת אפילו כאשר מדובר בסניף של רשתות ישראליות מובילות הנפתחות ביישובים ערביים, ומתנהלות בערבית.

סיבה שלישית היא העמקת הזהות הלאומית הפלסטינית של אזרחי ישראל הערבים, בצד תהליכי הישראליזציה שהם עוברים. תהליכים אלו מועצמים על ידי האיום הגובר כלפי האזרחים הערבים ומעמדם, ובכלל זה כלפי השפה הערבית. מתוך מגמות אלה, יותר ויותר אזרחים ערבים מכירים בשפה הערבית כמרכיב חשוב בזהותם הלאומית ומעדיפים לנהל את ענייניהם – ולו באופן מוצהר – בערבית.

הגורם הרביעי הוא אופן לימוד העברית על ידי מורים ערבים שהעברית היא לא שפת־אם שלהם וגם הם למדו אותה כשפה זרה ממורים ערבים. במציאות שבה אלפי מורים משני המגזרים יכולים ללמד את שפת אמם בבתי הספר של המגזר האחר – קשה להבין את ההיגיון הקלוקל של השיטה הנוכחית.

לפני עשור החלה קרן אברהם ללמד ערבית מדוברת בבתי הספר העבריים, בניסיון להפוך אותה למקצוע מבוקש ומהנה עבור התלמידים – והקניית מיומנויות שיחה בערבית הניבה פירות חינוכיים ולימודיים. על סמך ניסיון זה, החלה הקרן בשנה החולפת בהפעלת תוכנית לימודים בעברית לתלמידים ערבים, אשר גם היא מבוססת על מורים דוברי עברית כשפת אם.

במציאות של הפרדה מבנית בין יהודים וערבים במערכת החינוך, המשמרת (שלא לומר- מעמיקה) את השסע היהודי־ערבי, ללימודי עברית בבתי ספר ערביים יש מקום חשוב בצד לימודי ערבית ליהודים. זאת שכן מעבר לשוויון ההזדמנויות שלימוד זה מקדם, הוא מהווה מרכיב בחינוך לחיים משותפים. לצד מפגשי תלמידים משני המגזרים, חינוך לאזרחות, תוכניות לימוד נגד גזענות והפעלת בתי ספר דו־לשוניים.

לקריאת טור הדעה בדה מרקר

עוד בנושא זה

Silence is Golden