نبني مجتمع مشترك لليهود والعرب في اسرائيل
בונים חברה משותפת ליהודים וערבים בישראל
Building a Shared Society for Jews and Arabs in Israel
תרומה تبرع

ברוכים הבאים ליוזמות אברהם

'יוזמות אברהם' הוא ארגון משותף ליהודים וערבים-פלסטינים בישראל במטרה לקדם שילוב ושוויון למען חברה משגשגת, בטוחה וצודקת.

'مبادرات إبراهيم' هي منظمة مشتركة لليهود والعرب الفلسطينيين في اسرائيل بهدف تعزيز الدمج والمساواة من أجل مجتمع مزدهر وآمن وعادل في اسرائيل.

קבוצת מומחים ערבים ויהודים תגבש תפיסה כוללת וחדשנית ללימודי השפה הערבית במערכת החינוך העברית וכן המלצות לרפורמה מקיפה בהוראת הערבית בישראל, לרבות תכנית לימודים כללית מכיתה א' ועד י"ב. זו הפעם הראשונה בה מתקיימת קבוצת מחקר שמטרתה קידום לימודי ערבית לאורך כל שנות הלימוד, וכן הפעם הראשונה בה מומחים ערבים לוקחים חלק משמעותי בגיבוש מדיניות ללימודי הערבית במערכת החינוך העברי. מפגש העבודה הראשון של הקבוצה התקיים ביום רביעי 1 ביוני, במכון ון ליר בירושלים.

הקבוצה מונה כארבעים מומחים מדיסציפלינות שונות ובהן הוראת הערבית, בלשנות, מדיניות לשונית, רב- לשוניות, מנהל חינוך ומדיניות ציבורית. הקבוצה הוקמה ומופעלת כיוזמה משותפת של מכון ון ליר בירושלים ויוזמות קרן אברהם במטרה להתמודד עם ההיקפים הנמוכים של ידיעת השפה הערבית בקרב יהודים והכשל העמוק בהנחלת השפה הערבית (שפה רשמית לצד העברית) לאזרחי ישראל היהודים. הפרויקט ינוהל ע"י ד"ר אלון פרגמן, מתאם לימודי הערבית במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

קבוצת המחקר צפויה לפעול כשנה וחצי ולהגיש בסוף 2017 נייר מדיניות הכולל המלצות ומתווה ליישומן. כבר בסוף 2016 תשאף הקבוצה לפרסם שלד של תכנית הלימודים והמלצות עקרוניות ראשונות, והיא תעביר אותו לעיונם של הגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך.

בין סוגיות היסוד שתבחן הקבוצה:
• השילוב בין הוראת הערבית המדוברת, הספרותית והתקשורתית.
• השילוב בין לימוד השפה לבין לימוד התרבות הערבית וספרותה.
• הוראת השפה כחלק מתחום הדעת של "חינוך לחיים משותפים"
• חשיבות ההוראה ע"י מורות ומורים ערבים, דוברי ערבית שפת אם.
• מעמדה של השפה הערבית בצל הסכסוך, והמוטיבציות העיקריות ללימודהּ
• הערבית כשפת המרחב המזרח תיכוני וכשפת תרבות יהודית.
• מה בין לימודי ערבית כתרומה או כאיום על לימודי שפות אחרות
• התאמת ההשכלה הגבוהה והכשרת מורים לתפיסה שתגובש

ד"ר אלון פרגמן, מנהל הפרויקט: "היקף קבוצת המומחים, הרכבה המגוון ומטרותיה מרחיקות הלכת, יוצרות הזדמנות לשינוי היסטורי באופן בו תילמד הערבית בישראל".

ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל-שותף בקרן אברהם: "המצב שבו חמישית מאזרחיה הערבים-פלסטינים, אינם מובילים את לימודי הערבית, הוא אבסורד מוחלט"

ד"ר יוני מנדל, מנהל המרכז ליחסי יהודים-ערבים במכון ון ליר בירושלים: "צריך להפוך את הפירמידה: במקום אחוזים בודדים של תלמידים שלומדים ערבית לבגרות כדי להצטרף לחיל המודיעין, יש לקדם את השפה הערבית כשפה חיה ותוססת, שפת תרבות וחברה, עבור רוב רובם של תלמידי ישראל, מהכיתות הנמוכות ביסודי ועד סיום התיכון"

הזאר מסרי חוסין, מנהלת מחלקת החינוך לחיים משותפים ביוזמות קרן אברהם: "מיזם יא-סלאם להוראת ערבית מדוברת שמפעילה קרן אברהם כבר עשור בבתי ספר יסודיים עבריים, הוכיח שלימוד חווייתי של השפה והתרבות הערבית הוא לא רק אפשרי, אלא שהוא תורם למיתון סטראוטיפים וניכור כלפי ערבים".

עוד בנושא זה

Silence is Golden